Om KS-materialet

Fagredaktørernes fokus

Læringsobjekterne fokuserer på den fællesfaglige del af undervisningen, som ofte udfordrer både kursisternes forståelse og lærernes samarbejde. Vi har således valgt hovedsageligt at lave øvelser, der stiller skarpt på det undersøgende og problemorienterede arbejde, som er omdrejningspunktet i Kultur- og samfundsfaggruppen, og som fagene i fællesskab bidrager til.

At arbejde problemorienteret

Det overordnede formål med objekterne er at styrke kursistens undersøgende og problemorienterede arbejde med og forståelse af stoffet. Derfor understreger øvelserne som helhed også præmissen om, at sager og problemstillinger er centrale for arbejdet i fagpakken, og at fagenes rolle primært er at levere faglighed og metoder til dette arbejde. Vi håber desuden at objekterne kan agere “fødselshjælper” for det i praksis ofte udfordrede og til tider nedprioriterede fagsamarbejde.

Tre typer øvelser

Øvelserne kan indholdsmæssigt inddeles i tre hovedkategorier:

  1. Øvelser, der introducerer til fagpakkens fokus og overordnede begreber.
  2. Øvelser, der træner kursistens metodiske arbejde.
  3. Øvelser, der konkret stilladserer kursistens synopsisskrivning.
Det har desuden været målsætningen at anvende kildemateriale, som er relevant for alle tre fag, og som kan bruges i mange forskellige emneforløb.

Mange anvendelsesmuligheder

Hovedparten af læringsobjekterne er tiltænkt en tilbagevendende rolle igennem hele kursistens forløb med KS, mens enkelte øvelser i højere grad er tilpasset specifikke faser i kursistens læringsproces og progression. Nogle af øvelserne lægger op til individuelt- eller pararbejde, mens andre inviterer til plenumdiskussion og -refleksion. Det er derfor hensigten, at læringsobjekterne både skal kunne indgå i holdundervisningen og bruges til fjernundervisning. De skal være fleksible og kunne sammensættes efter behov i forbindelse med mange forskellige emneforløb.


Fagredaktører Jens Tersbøl, Mikkel Andreas Kryel, Stine Winther Petersen d. 01.07.2016


Dette undervisningsmateriale til Kultur- og samfundsfaggruppen er udviklet af et produktionsfællesskab mellem otte VUC’er til anvendelse på de deltagende skoler: HF & VUC København Syd, HF & VUC Nordsjælland, Københavns VUC (KVUC), Vestegnen HF & VUC, Voksenuddannelsescenter Frederiksberg (VUF), VUC Aarhus, VUC Roskilde, VUC Storstrøm.