Hvad er kildeanalyse?

Scroll op og ned

DU SKAL
LÆRE EN
METODE

De spor, der er blevet tilbage fra fortiden, kalder vi for kilder.
Kilder taler ikke bare af sig selv.
Du skal stille kilderne spørgsmål så du kan vurdere, om de kan bruges til at fortælle om det, du ønsker svar på.

METODEN
KALDES
KILDEKRITIK

Du samler puslespillet om kilden ved at se på de forskellige brikker i forhold til hinanden.

1

HVAD?

Kildens form eller type.

Er det en avisartikel?
En hemmelig dagbog?
Et portræt eller noget helt fjerde?

2

HVEM?

Hvem er kildens afsender?

Er personen repræsentativ for en gruppe eller taler han eller hun for sig selv?

Er personen et førstehåndsvidne eller én, der har sin viden på anden, tredje eller fjerde hånd?

3

HVORNÅR?

Hvornår stammer kilden fra?

Er den samtidig med de begivenheder, den omtaler, eller er den lavet på et senere tidspunkt?

Kender du den historiske kontekst omkring kilden?
Er der en særlig historisk sammenhæng, du skal være opmærksom på?

4

TIL
HVEM?

Hvem henvender kilden sig til?

Hvem har oprindeligt været modtageren?
Er kilden tilpasset til modtageren?

5

OM
HVAD?

Hvad fortæller kilden?

Hvad står der i den punkt for punkt?
Hvad er kildens budskab?

6

HVILKE
VIRKE-
MIDLER?

Hvilke virkemidler anvender kilden til at formidle sit budskab?

Bruger den fx negativt eller positivt ladede ord, et særligt formsprog - andet?

7

HVILKE
KONSE-
KVENSER?

Kildens synsvinkel eller tendens.

Er den præget af en bestemt synsvinkel, så den stiller personer eller begivenheder i et særligt godt eller særligt dårligt lys?

Hvad med kildens troværdighed?

Er den det, den giver sig ud for?
Eller er den en forfalskning eller løgnagtig?

?

Når du laver kildekritik, behøver du ikke svare på alle spørgsmålene.

Men du skal have alle spørgsmålene i baghovedet, når du overvejer, hvad kilden kan bruges til.

Målet med kildeanalysen er at undersøge,

hvilken historisk sammenhæng kilden kan bruges til at fortælle noget om.