Om materialerne

Dette undervisningsmateriale er udviklet af undervisere og e-learning afdelingen på KVUC samt undervisningsministeriet, til anvendelse på alle skoler i landet med HF enkeltfag.

Om formålet

Materialet er udviklet til at understøtte arbejdet med Eksamensprojektet i de mulige fagkombinationer i HFe-regi. Det er udviklet til både at blive anvendt selvstændigt af eleven der udarbejder Eksamensprojekt og i vejledningssammenhæng. Materialerne er udviklet ud fra generelle ønsker om at:

Om indholdet

På baggrund af inputs fra kvalitetssikringsgruppen og fagredaktørerne, samt spørgeskemaundersøgelser blandt elever (10 klasser) har produktionsgruppen forsøgt at kortlægge, hvor eleverne og lærerne, som vejledere, tværfagligt betragtet, oplever det største behov for supplerende materialer i processen med at udarbejde Eksamensprojektet. Der har vist sig et behov for at støtte vejledningsprocessen, at få præsenteret gode eksempler på både problemformuleringer og synopser, at få let tilgængelige svar på ofte stillede spørgsmål, samt at blive støttet i det at vælge frugtbare fagkombinationer og valide emner, samt at søge materiale hertil. Endelig synes Eksamensprojektets mundtlige eksamen at være et tvivlsområde for mange elever.

Derfor kredser objekterne om denne type færdigheder: Organisering og stilladsering i vejledningsperioden, ofte stillede spørgsmål, valg af frugtbare fagkombinationer og validt emne, eksemplificering af problemformulering og synopsis, samt visualisering af eksamenssituationen.

Om anvendelsen

Materialet er plukbart og fleksibelt, og kan som sådan både anvendes og vises i klasserumssammenhæng, og anvendes mere elevnært i forbindelse med f.eks. vejledermøder, og i elevens eget arbejde med EP-projektet. Der er med vilje ikke føjet ekstra arbejdsbyrder/opgaver til elevens arbejde med EP. Der fokuseres i stedet for udelukkende på at optimere og stilladsere elevens arbejde frem mod den mundtlige eksamen.

Vejlederen kan lave et direkte link til materialet, som kan deles med et helt hold eller med enkelte elever. Vi anbefaler at elever får adgang til materialet i umiddelbar forlængelse af at de tilmelder sig Eksamensprojektet, eller ved tildeling af vejleder. Der er også mulighed for at indlejre materialet i Fronter, Moodle eller et andet LMS.

Fagredaktør Lektor Stig Haslund Historie & Filosofi og Lektor Emil Nielsen, Historie & Religion

Tak til Fagkonsulent for Eksamensprojektet, Christian Vollmond (UVM og KVUC) Jeppe Ejlskov (KVUC), Suzanne Gudbjerg-Hansen (KVUC), Nicholas Johan Holst Schelde (KVUC), Michael Dünweber (KVUC), Kasper Konow (KVUC), Jesper Møller (KVUC) for udvikling og kvalitetssikring af materialerne.